Alla inlägg den 25 augusti 2013

Av Karin - 25 augusti 2013 18:29

Vecka 5 (4+2)


Jag testade imorse igen och Clearblue visade "gravid vecka 2-3", precis som i onsdags.


Oj så trött jag är idag. Jag har sovit 2 gånger och knappt varit vaken däremellan. Det är förstås inte konstigt. Min kropp har gått igenom mycket den senaste tiden, mycket som gör mig trött. Utmattningssyndrom, depression, misslyckad medicinering och nu nystartad graviditet.


Trött men lycklig och otroligt lättad. Som att en flerårig tyngd av ovisshet och rädsla runnit av mig på bara några dagar. Plötsligt kan jag andas igen. Plötsligt ser jag fram emot en mörk höst och vinter (som jag annars hatar). Vi kan bli gravida och det är fantastiskt! Än så länge är jag överväldigad av glädje över att vi kan bli gravida men jag gissar att oron kommer öka i takt med att graviditeten fortskrider. Just nu är jag i alla fall inte orolig för graviditeten, kanske mer för hur pass jag ska ha tillfrisknat tills om 8 månader (mer om det i ett annat inlägg). Jag har även en hel del känslor av skam kring att jag blivit gravid i en situation helt olik den jag föreställt mig, långt ifrån så perfekt som jag sett framför mig. Sjuk(skriven) och medicinerad. Vad ska folk tänka, tänker jag (mer om det i ett annat inlägg).


Jag har blivit alltmer intresserad av bra mat i och med graviditeten, plötsligt är det inte bara jag längre! Jag är semi-vegetarian, alltså äter jag fisk men inte kött eller fågel (inte heller skaldjur). Läser på om järn, vitaminer och kostråd för gravida. Tänker att smootie av fil med jordgubbar, blåbär, hallon, gojibär och tranbär låter kanon. En skvätt sirap i och mixade pumpakärnor och linfrö om man vill. Tänker att jag vill lära mig laga ett matriktigt, grovt och järnrikt surdegsbröd för att maximera mina frukostar. Mager ost eller messmör på smörgåsen. Avsluta måltider med c-vitamin för att kroppen lättare ska kunna ta upp järn från vegetarisk kost (apelsin och kiwi är särskilt bra på det). Andra nyttigheter som jag tänker öka i min kost är kål, både vitkål (pizzasallad:) och rödkål är gott i/som sallad, även rödbetor i olika former. Jag behöver hitta olika recept som innehåller sojabönor, det är grymt nyttigt.


Så har ni några tips på måltider, bröd eller snabba enkla och nyttiga småplock som typ blåbär skriv gärna dem! Även tips liknande den om att ta en apelsin efter maten för att öka järnupptaget i kroppen så tar jag tacksamt emot :) 


Nu ska jag luta ner huvudet tillbaka på soffkudden och lägga handen på min väldigt svullna mage med lill* pyret i <3

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards