Direktlänk till inlägg 6 oktober 2013

Doppler?

Av Karin - 6 oktober 2013 08:04

Vill ni, mina kunniga vänner berätta varför det är omdiskuterat att använda en doppler (aparat för att lyssna till bebis hjärtljud hemma)? Är det farligt, isf hur? När kan den användas? Vad tänker ni om det? Provat?

 
 
A

A

6 oktober 2013 08:48

En doppler använder ju ultraljudsteknik. Jag läste att man inte ska använda den mer än några minuter per dag. På mitt jobb så får man inte utsättas för ultraljudvågor alls som gravid. Samtidigt läste jag att forskare inte hittat något som tyder på att ultraljud kan skada barnet. Men jag tänkte varför har de dessa restriktioner då? Fast för mig var det inte riktigt det som avgjorde frågan om doppler utan jag tänkte lite på hur jag skulle reagera om jag inte hörde hjärtljuden. Jag skulle fått panik tror jag och blivit väldigt orolig. Det tyckte vi båda var onödigt. På min MVC så får man inte lyssna på hjärtat förrän i vecka 25 som tidigast. Det är för att till och med erfarna barnmorskor kan ha svårt att hitta hjärtljuden ibland och då kan mammorna bli oroliga. Så det blev ingen doppler för oss. Om 2 veckor ska vi till BM och DÅ ser jag fram emot att höra lilla parvelns hjärta. :) Kram!

http://ilngtansvrld.blogg.se

Karin

6 oktober 2013 14:32

Tack för ditt svar. Oj v 25, vad sent!! Jag önskar att det fanns något sätt att lindra den oro som ibland kommer, på ett enkelt sätt hemma. Man måste ju typ stöttblöda för att få göra ul.. Ibland när jag känner mig lite grinig över symptomen, typ rygg/bäckenet skulle jag också vilja få en glimt av Pyret för att påminnas om anledningen :) Men som du säger, man kanske bara blir (ännu mer) orolig..

Vi ska på Kub om 2 veckor. Jag håller tummarna för dig då också :)

Kram

 
Fröken Klänning

Fröken Klänning

6 oktober 2013 09:23

Jag ska inte säga att jag vet, men jag tror att det framförallt beror på att det kanske är svårt att hitta hjärtljuden=oro.

Vid riskfraviditeter och upprepade missfall går man ju oftare på ex ul för att kolla så att det skulle finnas en risk för bebisen har jag svårt att tro. Särskilt som just upprepade ul och kontroller visat sig vara en säkerställd faktor för att förebygga upprepade missfall, TLC.

http://Frokenklanning.wordpress.com

Karin

6 oktober 2013 14:34

Det är sant. Jag undrar om man vet exakt hur eller om bebisen påverkas? Jag vet inte hur länge man har hållt på med ul överhuvudtaget...

Det är ju de där med oron. Jag vill se Pyret NU!

Tack för din tanke.
Kram

 
Ingen bild

J

6 oktober 2013 11:57

Det är för att man inte vet om det är skadligt eller inte. Om man har en sådan hemma så lyssnar man säkerligen ganska mycket mer än om man går till barnmorska/läkare (beroende på land) och då saknas det förmodligen forskning på det.
Det finns ingen forskning som visar att tex ultraljud ofta är någon fara men ned ofta menas typ varrana vecka (vilket är vanligt i USA bland folk som har råd). På det finns det mycket forskning och ändå rekommenderas det i Sverige att man inte ska göra fler ultaljud än nödvändigt pga risken. Så köper du en sån och använder den någon gång i veckan så är säkerligen ingen fara men risken kanske är att man använder den allt för ofta. Jag själv åkte till barnmorskan och lyssnade om jag vara orolig vilket inte ska vara några problem alls.
Sen är det, som andra skriver, väldigt stor risk att man inte hittar hjärtljudet eller hittar sitt eget i stället...

Karin

6 oktober 2013 14:36

Jag läste att en del går på ul flitigt i just usa. Risken är väl att man inte hör bebisen och då blir orolig och försöker oftare.

Fasen, kan det inte finnas någon harmlös sak som fungerar jämnt och kan stå lite fint här i vardagsrummet ;)

Tack för din tanke.
Kram

 
Ingen bild

emilia

7 oktober 2013 12:59

Jag läste om doppler på nåt forum men kände rätt fort att det kunde bli en grej som skulle stressa mig mer än lugna (som tidigare kommentarer -svårt att hitta rätt, är det verkligen bebisens hjärtljud? vad händer efter att man slutat lyssna?). Eftersom jag var sjukligt nojig under hela graviditeten ( lugnade sig lite när jag kände sparkar etc) försökte jag mig på avslappningsövningar istället, lånade cd- skivor från biblan. Hoppas du hittar ett sätt som funkar att lindra oron den är hemsk att leva med! kramar till dig

Karin

7 oktober 2013 13:25

Du (och ni alla som kommenterat) har nog rätt, det är nog risk att det oroar mer än lugnar.

Usch vad jobbigt med konstant oro :( Jag är inte särskilt orolig faktiskt. Jag tror att jag intalar mig själv att inget FÅR eller KAN gå fel nu när jag/vi redan haft det kämpigt. Som att nu den "goda tiden" som jag redan betalat i "dålig tid" är här nu. Så funkar det förstås inte men jag lyckas intala mig det och jag är rätt övertygande ändå ;) Det kommer små stunder av funderingar, när jag vill VETA om allt är bra. Min J är mer orolig faktiskt.

Jag hoppas att vi får ett lugnande besked på KUBen. Kanske blir det lättare därefter eller så försvinner alla symptom om man blir skitnervig ;) Haha!

Kram

 
S

S

7 oktober 2013 17:28

Jag fick låna en doppler, och jag var orolig att det skulle stressa mig men det gjorde det inte. Min bebis låg/ligger ytligt och jag hörde hjärtat varje gång och jätte tydligt. I land kunde den vara kinkig och bara låta oss lyssna någon minut medans andra ggr fick vi till och med höra en spark eller två.
Jag fick en blödning i v 15 och fick inte komma in på ul förens 3 dagar senare och då tyckte jag att det var super skönt att höra att bebis hjärta slog iaf.

Men jag kan inte göra en rekommendation då upplevelsen inte är samma för alla och att det är lätt att överanvända och bli orolig.

Min barnmorska sa att rekommendationerna är pga ultraljudsvågorna och att det förr ansågs farligt med för mycket ultraljudsvågor, men ny forskning visar att det i te alls stämmer, så nu är det mer oron som gör att det avråds då stress Inter bra för fostret....

Kraam

http://vntanlngtan.blogg.se

Karin

7 oktober 2013 22:46

Tack för att du delar med dig av din upplevelse, som är olik andras här bland kommentarerna! Som du säger påverkar ju läget på barnet, det kanske man får veta på KUBen?

Vad komiskt att bm säger olika men det är väl som alltid beroende på massa olika saker.

Jag inväntar KUB och så får jag se hur det känns sedan. Om alla symptom försvinner kan jag tänka mig att jag kommer bli lite oroad.

Kram

 
E

E

7 oktober 2013 23:12

Jag ska inte uttala mig angående om det är farligt för barnet eller inte. Men barnmorskorna rekommenderar att man absolut inte ska köpa en doppler. Aldrig hört någon nämna hälsorisker. Men det barnmorskorna säger är att om man som provat person och okunnig använder sig av en doppler är risken stor att man inte kommer att kunna höra barnets hjärta. Och att man för blivande förälder då blir enormt orolig, i onödan!

Jag funderade också i början på att köpa en, men sen hörde jag att det var många som aldrig lyckades höra något alls. Och då insåg jag att en sån situation skulle göra mig livrädd och uppstressad. Och den situationen vill jag inte försätta mig i, inte i onödan i alla fall.

Kram

http://varbarnlangtan.blogg.se

Karin

9 oktober 2013 10:14

Det är ju nackdelen förstås.. Väldigt vad bm säger olika ser jag här bland lommentarerna men så är det väl med alla yrkeskategorier!

Tack för din kommentar.
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 3 augusti 2015 20:35


Hej hörni Jag ser att ni är en hel hög som fortfarande är här inne och kikar. Tack för det. Hur har ni det i sommar? Jag har min bästa någonsin. Jag har kämpat på med mina hjärnspöken och jag har gjort ett riktigt bra jobb. Jag är så mycke...

Av Karin - 21 juli 2015 21:21

Jag går sönder av sorg över beskedet att den kvinnan vars blogg jag följt i ett par år somnat in. Som jag förstår det bara några dagar innan hennes sons födelsedag. Denna 2-åring som ska fortsätta fråga efter mamma tills att han en dag slutar att frå...

Av Karin - 16 juli 2015 09:04


Hörrni. Jag jobbar och jobbar med mina tankar och beteenden. Inser att jag har varit jäkligt hård och elak mot mig själv. Som min allra värsta fiende har jag mobbat mig själv i tysthet. Känt mig otillräcklig på alla plan och försökt finna vägar framå...

Av Karin - 10 juli 2015 18:56

Jag hade planerat att skriva massa dravel om mig. Om mitt möte med psykologen idag. Hur upp- och ner allt känns och hur satans svårt saker kan bli. Jag hade tänkt att berätta för er, en gång för alla, en första- och en sista gång om de som format mig...

Av Karin - 8 juli 2015 18:37

Min sjukskrivning leder mot sitt slut. Tur i oturen att jag har varit sjukskriven, vi har nämligen varit sjuka allesammans. Lillan har haft 40 graders feber och antagligen satt något typ av snorrekord.. Och vi blev sjuka samtidigt. Alltså. Sjuk bebis...

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards