Direktlänk till inlägg 8 oktober 2013

v 12 (11+0)

Av Karin - 8 oktober 2013 10:37

Välkommen vecka 12 (11+0)

Det känns overkligt att ha kommit såhär "långt", även om jag, konstigt nog inte har varit speciellt orolig. Det drar, sticker och hugger långt ner i magen och till min lättnad läste jag om detta för just vecka 12.

Som vanligt sammanfattar jag info från olika sidor först. Nu är Pyret ca 6cm lång och väger 10-15g. De flesta organ finns nu på plats och barnet koncentrerar sig på att växa. Naglar började växa förra veckan och fortsätter intensivare under denna. Naglarna kommer att växa fram till förlossningen och det är vanligt att man behöver klippa naglarna kort efter förlossningen. Huden börjar nu täckas av tunt hår, som ett skyddande lager. Pyret kan svälja och suga på tummen och får all näring från moderkakan. Fostret ser nu ut som en riktig bebis, även om huvudet fortfarande är något större, fötterna är ca 1 cm. Fostret kan redan nu uppleva livet i lovmodern med hjälp av flera sinnen, hörseln är det som utvecklades först men även känsel och smak har börjat fungera vid det här laget. Fostret kan känna igen olika smaker och även fyra av ett leende.

Missfallsrisken är som högst före vecka 12 och sjunker när vecka 12 nås samt när denna vecka är passerad. Så jag har två delmål kring vecka 12, ett nådde jag idag, i och med att vi har nått vecka 12 och nästa blir när den är passerad. Det är bra med delmål :)

9 dagar och 21 timmar till KUB. Typ.

 
 
Tess

Tess

8 oktober 2013 22:27

Grattis till vecka 12 :) Så underbart!
Hur gick du tillväga med din rygg? Jag tror ja har åkt på foglossning, aj aj aj. Vet inte om jag ska vänta och ta upp det med min barnmorska på inskrivningen eller om man löser sådant själv? Kram

http://Minbebis.com/blogg/tess89

Karin

9 oktober 2013 09:11

Tack :)
Jag kontaktade sjukgymnast, för min del fanns det på samma vc som bm. Vänta inte, bra om du får det uppkollat, tycker jag.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 3 augusti 2015 20:35


Hej hörni Jag ser att ni är en hel hög som fortfarande är här inne och kikar. Tack för det. Hur har ni det i sommar? Jag har min bästa någonsin. Jag har kämpat på med mina hjärnspöken och jag har gjort ett riktigt bra jobb. Jag är så mycke...

Av Karin - 21 juli 2015 21:21

Jag går sönder av sorg över beskedet att den kvinnan vars blogg jag följt i ett par år somnat in. Som jag förstår det bara några dagar innan hennes sons födelsedag. Denna 2-åring som ska fortsätta fråga efter mamma tills att han en dag slutar att frå...

Av Karin - 16 juli 2015 09:04


Hörrni. Jag jobbar och jobbar med mina tankar och beteenden. Inser att jag har varit jäkligt hård och elak mot mig själv. Som min allra värsta fiende har jag mobbat mig själv i tysthet. Känt mig otillräcklig på alla plan och försökt finna vägar framå...

Av Karin - 10 juli 2015 18:56

Jag hade planerat att skriva massa dravel om mig. Om mitt möte med psykologen idag. Hur upp- och ner allt känns och hur satans svårt saker kan bli. Jag hade tänkt att berätta för er, en gång för alla, en första- och en sista gång om de som format mig...

Av Karin - 8 juli 2015 18:37

Min sjukskrivning leder mot sitt slut. Tur i oturen att jag har varit sjukskriven, vi har nämligen varit sjuka allesammans. Lillan har haft 40 graders feber och antagligen satt något typ av snorrekord.. Och vi blev sjuka samtidigt. Alltså. Sjuk bebis...

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards