Alla inlägg den 15 oktober 2013

Av Karin - 15 oktober 2013 09:29

Överallt står det nu "grattis till säkrare mark". Missfallsrisken har sjunkit med 65% i och med starten av v 13, alla organ ska finnas på plats och den kritiska utvecklingsfasen är förbi. Men jag kan inte riktigt ta in det, jag behöver se Pyret först och snart är det dags för det. På fredag. Pju nu börjar det bli nervöst. Jag gillar inte tanken på att jag ska ta om mitt cellprov imorgon.

Vecka 13 innebär att vi har klivit in i andra trimestern, alltså den andra (av 3) 3-månaders perioder. Det är vanligtvis nu som kvinnan mår som bäst, illamående och den extrema tröttheten försvinner och man brukar kalla dessa 3 månader för "den gravidas lyckotid". Vi får se hur väl jag passar in men symptomen har absolut mattats av de senaste 2 veckorna.

Midjan har oftast försvunnit på kvinnan vid det här laget och de vanliga kläderna är för trånga (duh!) Min mage har faktiskt sjunkit, såsom många av er sa. Kvar är en bula som är ganska jämnstor under dagen.

Nu tror man att bebisen kan uppfatta ljud, kanske via vibrationer, kanske via hörseln. Bröstkorgen åker upp och ner som om bebisen andas, den övar sig, det första andetaget någonsin ska tas utanför kvinnans kropp. Det är från blodet som bebisen får sitt syre. Bebisens skelett har hittills varit mjukt men börjar nu att hårdna och om man såg bebisen utanför magen skulle man kunna se vilket kön den har. Bebisen är nu i storlek som en persika.

Pyret <3

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards