Direktlänk till inlägg 8 januari 2014

Förlossning och utmattning

Av Karin - 8 januari 2014 17:35

Jag tänkte redogöra för dagens träff med bm, v24-kontrollen. Allt gick bra och vår, som vanligt stökiga tjej sparkade på bm's doppler gång på gång. Till slut fick vi höra ett högt gallopperande ljud från henne - hjärtat. Ungefär 150 slag i minuten. Fantastiskt!

Måttet för livmodern var 24cm, mäts med måttband utanpå magen. 24cm var precis perfekt och jag landade just över medelstrecket. Det tyder på att Pyret och livmodern växer i rätt takt.

Mitt blodtryck var plötsligt bra, från att ha varit för lågt. Idag var det 115/65 (senast 90/60). Urinprov också bra och blodprover får jag svar på senare.

Jag har gått upp 8kg sedan inskrivningen och 10kg sammanlagt. Wow!

Jag tog influensavaccinet idag efter mycket velande. Kände helt enkelt att jag inte har argument starka nog att frångå rekommendationerna och jag skulle ångra mig om jag envisats med att inte ta den om något hände. Den är hur som helst tagen - inga mer funderingar kring det, beslutet var både mitt och sambons!

Nu till min oro. Förlossning i kombination med utmattning. Jag berättade som det var, att jag aldrig har varit i sämre fysiskt skick och att jag är orolig för att inte orka. Jag är framförallt orolig för att bli pushad att fortsätta trots att jag inte orkar och pga det blir sjuk efter förlossningen. Sjukvården är generellt sett dåliga på utmattningsproblematik och jag är rädd för vad den okunskapen skulle kunna kosta mig och min bebis. Det är en väldigt otrygg känsla att min kropp inte orkar anstränga sig fysiskt idag men ska föda ett barn om några månader..

Bm var hur som helst väldigt förstående och höll med i det jag sa. Hon sa att jag inte har de bästa av förutsättningar och det kändes skönt att få medhåll istället för ett klämkäckt "det ordnar sig ska du se". Hon tipsade om aurorabarnmorskor och sa att här på sjukhuset finns det flera st som är utbildade till detta. Det betyder att de har gått samtalsutbildning utöver sin bm-utb och att de tar emot gravida kvinnor som är oroliga på ett eller annat sätt.

Jag ringer helt enkelt och bokar tid och tillsammans går vi igenom min oro och min känsla av fysisk begränsning. Hon kan även hjälpa mig med förlossningsbrev och göra det tydligt att "avbryt betyder avbryt" i mitt fall (då görs kejsarsnitt). Om hon jobbar när det är dags så får man sin aurora-bm på förlossningen. Tycker hon att vi bör se över kejarsnitt redan nu bokar hon en träff med förlossningsläkare.

Jag tycker att det känns suveränt, såhär långt iaf. Jag kommer definitivt att boka tid och jag hoppas att hon är kunnig om utmattning eller iaf lyhörd och förstående för oron med att ha varit sängliggandes i ett år..

Så till er som också har funderat; kolla upp om det finns aurorabarnmorskor på er förlossningavd och prata med er bm om vilken hjälp det finns att tillgå.

Slutligen! Grattis Pyret idag på 25-veckorsdagen, bara 15 kvar <3

 
 
Ingen bild

Maria

8 januari 2014 17:53

Alldeles toppen att läsa Karin! Skönt med förståelse och öron som lyssnar!

Grattis Pyret snart ses ni!

Karin

10 januari 2014 17:34

Tack - jag tycker att bm lyssnar väldigt väl, bättre än måmga andra inom vården! Heja dem!

 
A

A

8 januari 2014 18:27

Skönt att allt gått bra och att hon lyssnade på dig och tog din oro på allvar. När du senast berörde ämnet så tänkte jag också att för att spara på din kropp och din energi så kanske just kejsarsnitt vore en bra lösning och det är ju bra om det kan finnas lite olika lösningar. Det viktigaste är ju egentligen inte HUR ert efterlängtade barn kommer till världen utan att allt går bra och det innefattar en bra start i hennes liv. För både dig och henne.

http://ilngtansvrld.blogg.se

Karin

10 januari 2014 17:33

Tack för dina kloka ord, jag blev glad av din tanke och förståelse! Berättade föt min sambo om din kommentar och vi började diskutera snitt. Det har faktiskt gjort mig lugnare och det finns stunder när jag tänker att det nog vore rätt alternativ i nuläget. Så tack för att du skrev så enkelt om något som annars anses lite fel och fick mig att tänka till!
Kram

 
C

C

8 januari 2014 18:57

Underbart att hon lyssnade. Såå viktigt med förstående människor inom vården.

http://spyor.blogg.se

Karin

10 januari 2014 17:30

Ja bm verkar vara ett lyssnande släkte faktiskt ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 3 augusti 2015 20:35


Hej hörni Jag ser att ni är en hel hög som fortfarande är här inne och kikar. Tack för det. Hur har ni det i sommar? Jag har min bästa någonsin. Jag har kämpat på med mina hjärnspöken och jag har gjort ett riktigt bra jobb. Jag är så mycke...

Av Karin - 21 juli 2015 21:21

Jag går sönder av sorg över beskedet att den kvinnan vars blogg jag följt i ett par år somnat in. Som jag förstår det bara några dagar innan hennes sons födelsedag. Denna 2-åring som ska fortsätta fråga efter mamma tills att han en dag slutar att frå...

Av Karin - 16 juli 2015 09:04


Hörrni. Jag jobbar och jobbar med mina tankar och beteenden. Inser att jag har varit jäkligt hård och elak mot mig själv. Som min allra värsta fiende har jag mobbat mig själv i tysthet. Känt mig otillräcklig på alla plan och försökt finna vägar framå...

Av Karin - 10 juli 2015 18:56

Jag hade planerat att skriva massa dravel om mig. Om mitt möte med psykologen idag. Hur upp- och ner allt känns och hur satans svårt saker kan bli. Jag hade tänkt att berätta för er, en gång för alla, en första- och en sista gång om de som format mig...

Av Karin - 8 juli 2015 18:37

Min sjukskrivning leder mot sitt slut. Tur i oturen att jag har varit sjukskriven, vi har nämligen varit sjuka allesammans. Lillan har haft 40 graders feber och antagligen satt något typ av snorrekord.. Och vi blev sjuka samtidigt. Alltså. Sjuk bebis...

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards