Alla inlägg den 2 april 2014

Av Karin - 2 april 2014 21:12

Man får tydligen räkna med att bli sjukare av den medicin som är tänkt att hjälpa en.

Jag får inget skadestånd för min medicintid. Trots att flera journalanteckningar vittnar om att jag blev avsevärt försämrad och var svårt medtagen vid in- och utsättning. Trots att jag blev sjukare av medicinen än var jag var utan. Trots att medicinen inte hjälpte.

Den medicinska sammanfattningen i utredningen slog fast att mitt mående och flera av de biverkningar jag nämnt med största sannolikhet berodde på medicinen. Det får väl vara min bekräftelse då. De gav mig i alla fall det.

Hur kan man bekräfta helvetet men inte ge skadestånd, ja det är en annan fråga. Tydligen.

Jag orkar inte bestrida beslutet, det känns lönlöst. Jag har ändå en liten känsla av avslut. Men jag har en annan känsla också, obehag av insikten i att ingen tar ansvar om man blir riktigt sjuk av en medicin. Det är skrämmande. 5 månaders lidande, ingen tar ansvar för det.

Av Karin - 2 april 2014 10:35

Nu är jag själv inne i de veckor när jag tidigare har undrat hur gravida kvinnor håller ihop. Och visst håller jag ihop jag också, nu när jag väl är här. Men det finns inte mycket annat i min hjärna än graviditet, förlossning och bebistid i olika former.

Jag har den senaste veckan blivit enormt trött (igen). Känner mig helt urlakad på energi och orkeslös. Tycker mig ha fått tillbaka litegrann av det där övernaturliga luktsinnet som jag brottades med i början och tycker att mycket luktar illa, inklusive jag själv. Jag har haft några förvärkar, milda sådana skulle jag tro. Känt av ett tryck neråt och bakåt, som om jag vore bajsnödig. Jag antar att det var Pyret som rörde sig neråt alternativt fixerade sig. Mer flytningar. Lättirriterad. Mycket oroliga och stressade drömmar, oftast blir jag lämnad eller sårad av min sambo. Det är fruktansvärt att drömma, det har aldrig hänt något sådant men tydligen processas dessa hemska scenarior nu i min "utsatta" situation. Hemorrojderna blir värre av tyngden inifrån. Sedan ett par dagar känner jag henne annorlunda också, dovare och inte lika vilt. Mjukare knuffar än tidigare. Hickar gör hon som vanligt. BB-väskan är snart färdigpackad. Babyskyddet är i bilen. Miniblöjor är inköpta. Konstant kissnödig. Tungt att andas. Fiffin kan jag omöjligt se längre. Sockersug.

Igår låg jag i en solstol på vår takterass, med filt och raggsockor. Det var ljuvligt skönt. En chokladboll slank ner och jag njöt av stunden. Undrar om jag varit så tillfreds tidigare? Klart att jag fortfarande vet om att jag är sjuk men just precis där och då njöt jag av solens varma strålar, av handen på stora magen och av lugnet. Av friden. Av att vara otroligt mycket friskare än för ett år sedan. Av här och nu.

På flera sätt lättare att sinnesfullt njuta efter att ha varit sjuk, uppskatta det lilla och vara ödmjuk inför kontraster och inför sådant som tidigare tagits för givet. Små saker som varit förlorade under en tid och långsamt kommer åter. Att uppskatta sånt igen.

Nej nu blir det mer vila. Galet!

V37 (36+0) Välkommen. Till påsk får du gärna komma Pyret. Som att jag kunde bestämma det - bara du inte väntar 2 år med att komma ut också, mamma börjar nämligen känna sig klar med den här graviditeten. För att inte tala om pappa... Hans längtan och tålamod vet inga gränser. Och minikatten som synes på bild 2, hon är urless på att matte inte kan böja sig ner..

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards