Alla inlägg den 9 april 2014

Av Karin - 9 april 2014 11:15

Så var dagen här. Från att ha bockat av milstolpar som "en liten chans för överlevnad" i typ v 25 till numera fullgången graviditet, v 38 (37+0). Nu är Pyret alltså färdig. Skulle förlossningen starta skulle det vara -normalt-. Jäklar vad häftigt! Hon är klar, vår tjej! Än så länge väger hon nog mellan 2.9 - 3.3kg, liten och stor på samma gång.

Jag är otroligt trött, nästintill helt orkeslös. Små projekt dränerar mig fullständigt och jag ligger mest faktiskt. Min rygg har gett upp och sömnen är förstås dålig. Jag har förvärkar någon gång varje dag. Jag andas dock lättare och huggen/smärtan nertill pekar mot att hon sjunkit ner ytterligare/fixerat sig.

Imorgon är det dags för nytt bm-besök. Hon ska känna efter om Pyret är fixerad och uppskatta hennes vikt. Jag ska be om att få testa min järnnivå för att utesluta att tröttheten beror på järnbrist. Jag slarvar med järntabletterna eftersom att dem i kombination med trög mage och hemorrojder är otroligt jobbigt (say no more).

På tal om min mage.. Den har varit hård länge, egentligen alltid men det blev betydligt värre för ett par år sedan. Detta satte man snabbt ihop med min utbrändhet och förklarade tarmarnas dåliga funktion vid stress. I samband med medicineringen några månader senare blev det ännu sämre, jag blödde och man kopplade då ihop det med medicinen. Jag fick även medicin mot förstoppning. Innan medicinen hann tas ut helt ur kroppen blev jag gravid och magen gav upp än mer. Denna gång förklarades de nya symptomen, som tex hemorrojder med graviditet. Men jag tröttnade på att min situation förklarades med allt de som råkade dyka upp i mitt liv och bad för några veckor sedan att få göra någon undersökning. Jag hade alla symptom på cancer och hade blivit orolig. Resultatet visar att jag antagligen har en tarmsjukdom men att man inte får göra vidare undersökningen under graviditet..

Såhär tycker jag ofta att den svenska läkarvården fungerar. Man ser sällan helheten. Långt innan min krasch sökte jag tex för diverse åkommor, tex upprepade halsinfektioner och jag bröt ihop och grät av trötthet vid ett läkarsamtal. Ingen såg helheten, man behandlade dessa enskilda åkommor utan att se att de alla hörde ihop och gemensamt pekade på stress.
(Tänk om..)

Nu ska jag bläddra i HM-katalogen och njuta av att förlossningen kan starta när som helst och att det är helt okej. Heja Pyret, om en vecka får du gärna komma (lagom till påsk).

Avslutar med dagens magbild, v 38 (37+0)

Ps. Om ett tag dyker det upp lite pyssel här, tex ett magavtryck i gips ds

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards