Direktlänk till inlägg 11 juli 2014

Min ovanliga kropp

Av Karin - 11 juli 2014 16:10

Det märks att det är semestertider i kommentarsfältet men det är bra. Jag hoppas att ni får den paus och avkoppling som ni behöver!

Jag har antagligen fått mens, 8 veckor efter förlossningen (idag!) och typ 3 veckor efter att avslaget slutade. Är det inte mens så är det något som är kvar och behöver tas ut. Det luktar äckligt, typ unket och "dött" precis som avslaget (ursäkta). Lite förvirrande! Får jag feber eller ont ska jag söka akut. Det är tydligen väldigt ovanligt att få mens när man helammar. Hmm. Heja mig.. Jag ska ta det lite lugnt och se vad som händer. Någon som varit med om detta?

För övrigt fick jag en chock av ett foto som togs i veckan. Jösses vad stor jag är! Jag ser ut som en blek fläskig jätte bredvid min sambo som normalt sett väger 20kg mer än mig. Jag står stilla viktmässigt sedan flera veckor tillbaka men jag gör heller inga försök att minska (egentligen bör jag nog vara nöjd över att jag inte ökar, med tanke på frånvarande motion och intag av mat och godsaker). Men jag vill inte hetsa.

Jag försöker istället ge mig utrymme och möjligheten att lägga energi på de viktigaste sakerna. Först måste jag känna att jag orkar vara mamma fullt ut, sedan vill jag kunna göra lite andra roliga saker och därefter kommer vikten. Var sak har sin tid, försöker jag intala mig när det känns surt att inte ens orka gå på promenad eller att ha typ 4 plagg som passar.

Min sambo fick ansträngningshuvudvärk för några dagar sedan i samband med träning. Idag när han funderade på att träna igen sa jag till honom att han nog bör vänta åtminstone en vecka innan han tränar igen. Han svarade spontant "men åh det är så jobbigt att vänta". Eeh. Jag vet. Jag har "väntat" i 80 veckor...

Snart är vi ensamma på dagarma jag och Pyret. Sambons 9 veckor är snart slut. Oj vad värdefullt att ha den tiden ihop i början! Nu har han tagit med lillan på promenad och jag ska passa på att sova. Jag är trött trots att lillan nog sover bra på nätterma i jämförelse med andra minibebisar. Mini och mini förresten, i måndags vägde hon drygt 5.5kg (1.5 kg upp på 7veckor).

Hur mår ni?

 
 
Längtarefterbarn

Längtarefterbarn

11 juli 2014 18:16

Jag helammar också och fick tillbaka min mens när A var precis tre månader. Tyckte att det var konstigt just eftersom jag hört samma sak som du men tydligen är det inte jätteovanligt.
Hade glömt hur jobbigt det är att ha mens, ha ha!
Kraaam

http://langtarefterbarn.wordpress.com

Karin

12 juli 2014 11:53

Det verkar inte vara helt ovanligt tydligen.. Jag är himla ilsk, hade glömt bort hur den där irritationen liksom bubblar i kroppen.. Antar därför att det är mens (annars trötthet -alltid finns det nåt att skylla på) ;)
Kram

 
Fiffig

Fiffig

11 juli 2014 18:39

Det var precis samma för mig. Jag fick en blödning typ åtta veckor efter förlossningen och tänkte att jahapp, nu kommer mensen trots amning nästan jämt. Men sen kom det inget mer. Till midsommar, sju månader efter fl, fick jag en liten sparsam blödning. Nu återstår att se om det händer nåt den här månaden.

Har hört fler som får en stor blödning efter att avslaget tagit slut utan att det varit mensen, så helt ovanlig är nog inte din kropp ändå ;-)

Det där med vikten känner jag igen. Jag har ett par kilo kvar men orkar inte riktigt ta tag i det. Men jag tänker att snart börjar grynet krypa och då kommer kilona säkert rinna av mig :-)

Kram på dig!

http://fiffig.bloggo.nu

Karin

12 juli 2014 11:51

Den där bm verkar inte vara helt uppdaterad i statistiken kring blädning och mens.. Iaf inte att döma av mitt (högst vetenskapliga) kommentarsfält ;)
Ett par kilo hit eller dit, de försvinner med krypandet som du säger ;) Vore fint att komma under 2-siffrigt åtminstone (gick ju upp 25kg!) Men det kommer det också, var sak har sin tid...
Kram

 
Maria

Maria

11 juli 2014 23:53

Helammade också fick mens efter 12 veckor, kom dock inte ihåg lukten på det!

http://Kampfisken.bloggplatsen.se

Karin

12 juli 2014 11:48

Hmm verkar inte vara så ovanligt som den där bm sa..

 
Sofia

Sofia

12 juli 2014 01:14

Jag fick också se ett kort svärmor tog igår på stranden och tänkte OJ! Känner mig nog smalare än jag ser ut, på bild iallafall :P Ja ja, var ju bara 8 veckor sedan jag födde så man får se det så. Men visst känns det surt att känna sig obekväm i sin kropp, särskilt när man ser den på bild.

http://www.thewaytoyou.blogg.se

Karin

12 juli 2014 11:48

Skönt på ett sätt att vi är smalare i våra huvuden -det är ju softare att gå runt och tro det än tvärtom (tills man får ett uppvaknande iaf) ;)
Jag tror att det är mycket mediahets som fastnar hos en.. Typ alla kändisar blir ju megasmala på en vecka. Men det är deras "jobb", plus att jag inte tror att det är hälsosamt egentligen..
Så heja oss!

 
Bella

Bella

12 juli 2014 10:54

Jag har precis samma. Det avtog ju rätt snabbt för mig, efter 3 veckor. Men nu i några dagar har jag haft mörkt klumpigt gammalt blod blandat med lite färskt. Mycket märkligt tyckte jag och blev lite orolig. Men det kanske inte är så ovanligt då?
Till kroppen så tycker jag du är jättefin och det får ta den tid det tar. Håller med om att det är tråkigt att kläderna inte passar eller att de sitter sådär. Men vi har viktigare saker just nu att tänka och fokusera på :) med saker menar jag våra fantastiska bebisar;) kramar Bella

http://bellabellam.blogg.se

Karin

12 juli 2014 11:45

Jag ringde till bm när jag började blöda färskt blod. Det började med brunt på kvällen och dagen efter kom det rött blod. Bm sa att det var väldigt ovanligt när man helammar och sa att jag skulle vara uppmärksam på andra symptom (feber eller magsmärtor). Här i kommentarsfältet ser det dock inte helt ovanligt ut ;)
Tack för komplimangen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 3 augusti 2015 20:35


Hej hörni Jag ser att ni är en hel hög som fortfarande är här inne och kikar. Tack för det. Hur har ni det i sommar? Jag har min bästa någonsin. Jag har kämpat på med mina hjärnspöken och jag har gjort ett riktigt bra jobb. Jag är så mycke...

Av Karin - 21 juli 2015 21:21

Jag går sönder av sorg över beskedet att den kvinnan vars blogg jag följt i ett par år somnat in. Som jag förstår det bara några dagar innan hennes sons födelsedag. Denna 2-åring som ska fortsätta fråga efter mamma tills att han en dag slutar att frå...

Av Karin - 16 juli 2015 09:04


Hörrni. Jag jobbar och jobbar med mina tankar och beteenden. Inser att jag har varit jäkligt hård och elak mot mig själv. Som min allra värsta fiende har jag mobbat mig själv i tysthet. Känt mig otillräcklig på alla plan och försökt finna vägar framå...

Av Karin - 10 juli 2015 18:56

Jag hade planerat att skriva massa dravel om mig. Om mitt möte med psykologen idag. Hur upp- och ner allt känns och hur satans svårt saker kan bli. Jag hade tänkt att berätta för er, en gång för alla, en första- och en sista gång om de som format mig...

Av Karin - 8 juli 2015 18:37

Min sjukskrivning leder mot sitt slut. Tur i oturen att jag har varit sjukskriven, vi har nämligen varit sjuka allesammans. Lillan har haft 40 graders feber och antagligen satt något typ av snorrekord.. Och vi blev sjuka samtidigt. Alltså. Sjuk bebis...

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards