Alla inlägg den 12 juli 2014

Av Karin - 12 juli 2014 14:44

När tiden rann iväg började tankarna bli lika negativa som alla de graviditetstest som hopade sig. Jag funderade på alternativa vägar till barn. Tänkte att mina ägg kanske var dåliga och jag funderade mycket på äggdonation. Missförstå mig rätt, det är en fantastisk grej men också en sorgeprocess som jag nosade på i mina dystra stunder.

Jag funderade mycket på det där med genetik och biologi. Tänkte att de barn som skulle växa inuti mig skulle vara mitt biologiska barn som utvecklats tack vare min kropp men barnet kanske inte skulle vara mitt genetiska. Tyckte att det var en fin tanke.

Den räckte ändå inte hela vägen för mig och säkert inte för någon i början av processen. För det är något med likheter som en nog strävar efter. Inte är det väl så konstigt heller. Det är tänkt att vi ska föra vidare våra gener, det inte bara känslofyllda tankar utan något vi har djupt rotat i oss.

Nu har tanken återigen kommit till mig, den om genetik och biologi alltså Jag fick ett biologiskt genetiskt barn. Men vet ni? Hon liknar mig inte alls.

Hade jag gjort äggdonation så hade jag förstås trott att det var därför. Men hon kommer från mitt ägg, detta trots hennes mörka hår, hennes runda näsa och tydliga amosbåge på överläppen. Allt i motsats till mitt ljusa hår, raka spetsiga näsa och smala överläpp.

Jag tänker också på hur alla säger att hon är en kopia av sin pappa och jag undrar vad dem hade sagt om hon kommit till via någon annan kvinnas ägg? Hade dem vågat påvisa olikheterna med mig då?

Jag och sambon skojar om att hon kanske har ärvt sådant som inte syns från mig. Egenskaper och ämnesomsättning tex (syns ju på sätt och vis). Hon är lång och smal precis som mamma. Hon är envis som mamma. Tålmodig som pappa. Social och glad som sin (friska) mamma. Fysisk som både mamma och pappa.

Vart jag vill komma med detta inlägg är oklart. Jag förstår att jag på ett annat sätt kan förhålla mig till olikheterna än om jag hade gjort äggdonation, för jag kan alltid falla tillbaka på vetskapen om att hon kommer från mitt ägg trots allt. Men frågan är hur stor roll det spelar? Utseendemässigt är hon olik mig men kommer säkert bli lik mig i och med den miljö hon växer upp i..

Och då kommer vi till det där med arv och miljö.. Och det är en stor, spännande fråga som massor av kloka kvinnor och män grottat ner sig i, i jakt på svaret (som att det bara finns ett).

En sak är i alla fall klar. Jag älskar henne, oavsett likheter eller olikheter med mig och det är det enda som är viktigt i slutänden.

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards