Direktlänk till inlägg 12 september 2014

Hjälp; att ge ersättning?

Av Karin - 12 september 2014 09:52

Alltsåååå hur har ni andra gjort för att ert barn ska börja med ersättning?

Vi har provat;
- olika flaskor
- att ge med sked
- liggandes mot bar hud
- sittande
- varvat jag och sambon
- olika tider på dygnet
- kurar ihop henne i en så lik amningsställning som möjligt

Men ungen totalvägrar. Hon skriker, gråter, klöks, kräks, blir helt hispig och upprörd lång tid efteråt. Och därefter får hon såklart amma sig mätt (vilket kanske blir pedagogiskt dumt).

Har ni några tips?

Jag skulle verkligen behöva gå ner i amning och lyckas ge ersättning vid ett tillfälle per dag (plus att vi försöker med gröt). Det tar otroligt mycket energi och det skulle också underlätta nätterna och min sömn. Men hur gör en med en bebis som totalvägrar?

Jag förstår ju att hon skulle ta ersättningen om hon var tillräckligt hungrig men vi kan ju för tusan inte svälta henne först...

 
 
Ingen bild

Sandra

12 september 2014 10:53

Svårt det där. För mig har det varit tvärt om. Vägrat bröst och vill bara ha flaska. Det låter som din tjej inte vill ha ersättning. Varför inte strunta i den och börja introducera flaskan med urpumpad mjölk till en början? Tar hon det? Ett annat sätt kan vara att börja med smakportioner och fasa ut amning genom att fasa in mat precis som ni gjort med gröt. Fast det tar ju en stund att genomföra. Lycka till!

 
Ingen bild

Sandra

12 september 2014 10:55

En tanke till.. är det ide att pumpa mjölk som sambon kan ge på flaska på natten? Orkar du det/har du tillräckligt? Det är ju lite meckigt ned pumpandet.

 
Ingen bild

Carina

12 september 2014 11:21

När min nu 13-åriga dotter skulle få flaska en kväll för att jag skulle på konsert tränade vi ett par dagar innan med kasst resultat. Till slut gick jag ut när det var dags för mat, så hon inte kunde "känna lukten" av mig och då gick det! Du är säkerligen så förknippad med tutte att din dotter vägrar ta nåt substitut så länge du lockar med äkta vara i hennes närhet.

 
C

C

12 september 2014 20:00

Tänkte som Carina. Om det är du som testar flaskan så känner hon kanske lukten. Kan vara temperaturen på ersättningen. Kanske hon föredrar lite varmare/lite svalare? Testa en annan sort? Vet inte vilken ni kör med men vet att här på neonatalen kör de med NAN då den är mest lik bröstmjölk. Lycka till!

http://spyor.blogg.se

 
Ingen bild

Mimmi

13 september 2014 21:26

Tänkte skriv mina tips, men alla har redan sagt dem. Lycka till! :-)

 
Ingen bild

Karin

15 september 2014 20:09

Ger ersättning till våra tvillingar och vi använder Medela Calma flaska som bebisen använder samma teknik att suga på som på ett bröst. Det kommer bara mat när bebis suger. Vill du amma och ge ersättning så är det inget problem med den flaskan. Mina småpluttar som precis börjat äta själva tycker att den är toppen och har inte satt i halsen än. Vi ger Nan pro 1 som neo rekommenderat.

Karin

15 september 2014 20:33

Den flaskan har vi tyvärr redan provat.. Tror inte att det är flaskan egentligen utan ersättningen som inte riktigt duger åt vår tjej.
Tack ändå för ditt tips! Och grattis till era tvillingar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 3 augusti 2015 20:35


Hej hörni Jag ser att ni är en hel hög som fortfarande är här inne och kikar. Tack för det. Hur har ni det i sommar? Jag har min bästa någonsin. Jag har kämpat på med mina hjärnspöken och jag har gjort ett riktigt bra jobb. Jag är så mycke...

Av Karin - 21 juli 2015 21:21

Jag går sönder av sorg över beskedet att den kvinnan vars blogg jag följt i ett par år somnat in. Som jag förstår det bara några dagar innan hennes sons födelsedag. Denna 2-åring som ska fortsätta fråga efter mamma tills att han en dag slutar att frå...

Av Karin - 16 juli 2015 09:04


Hörrni. Jag jobbar och jobbar med mina tankar och beteenden. Inser att jag har varit jäkligt hård och elak mot mig själv. Som min allra värsta fiende har jag mobbat mig själv i tysthet. Känt mig otillräcklig på alla plan och försökt finna vägar framå...

Av Karin - 10 juli 2015 18:56

Jag hade planerat att skriva massa dravel om mig. Om mitt möte med psykologen idag. Hur upp- och ner allt känns och hur satans svårt saker kan bli. Jag hade tänkt att berätta för er, en gång för alla, en första- och en sista gång om de som format mig...

Av Karin - 8 juli 2015 18:37

Min sjukskrivning leder mot sitt slut. Tur i oturen att jag har varit sjukskriven, vi har nämligen varit sjuka allesammans. Lillan har haft 40 graders feber och antagligen satt något typ av snorrekord.. Och vi blev sjuka samtidigt. Alltså. Sjuk bebis...

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards