Direktlänk till inlägg 12 september 2014

Det ena & det tredje

Av Karin - 12 september 2014 18:30

I mitt försök att återhämta mig från bakslaget av utmattning får jag reda på att värdet för sköldkörtelhormonet är för lågt och ska utredas. Jag får mitt sjukintyg hemskickat och ser att min blodtryck var 90/60 på läkarkontrollen.

Känslorna blir många. Skönt att det är något fysiskt fel; det går oftast att göra något åt OCH det har andra människor lättare att förstå.

Samtidigt så frustrerande att jag måste kämpa i motvind. Det räcker med utmattningssyndrom, det räcker med bara jävligt lågt blodtryck, det räcker med underproduktion av sköldkörteln, det räcker att helamma en bebis när en själv saknar energi..

Inte underligt att jag knappt är på benen.

 
 
Ingen bild

Mimmi

13 september 2014 21:24

Jag har nyligen fått Levaxin utskriver, 25 mg/dag, för att jag hade på gränsen till för lågt sköldkörtelhormon. Har nu ätit det i snart fem veckor och den jobbiga yrseln, en del av den enorma tröttheten, PMS:en from hell m.m har blivit betydligt bättre + att jag börjat kunna gå ner i vikt igen. Ska snart ta nya värden och se vad de ligger på nu.

Hoppas du får rätt medicin och hjälp. För lågt sköldkörtelhormon kan ge massa symptom som ysrel, depression, ångest, trötthet, PMS, domningar plus anat man inte ens tänker på, men med rätt medicin kan man "få livet tillbaks" riktigt ordentligt.

Kram!

 
Ingen bild

Mimmi

14 september 2014 15:34

Om du vill kan du läsa här på min blogg om vad jag skrivit om hälsa och sköldkörtel-problem. Jag mår mycket bättre nu och tänker att det kommer säkert du göra med då du får medicin. :-)

www.varvindar.bloggo.nu (under hälsa - i inlägget "att må apa" står hur jag mådde inne jag började må bättre.)

Karin

14 september 2014 17:25

Oj! Bläddrade igenom några av dina inlägg nu och känner igen så mycket. Jag hoppas att de ser att de är (fortsatt) fel på sköldkörteln på kommande tester, för då går det iaf att göra något åt det. Det värsta vore om allt skit nu tillhör utmattningen (även om flera av mina symptom nu är nya). Konstigt nog testade de min sköldkörtel för bara någon månad sedan, det kanske kan ändras snabbt?!

Jag upplever att jag ofta mår mycket sämre på kvällarna, i takt med hunger och trötthet förvärras även yrseln och den dimmiga känslan i huvudet. Är det något du känner igen?

Jag mår olika dåligt vid olika tillfällen, olika dagar.

Tack för alla dina kommentarer, stöttning och hjälp. Jag uppskattar det verkligen!
Kram

 
Ingen bild

MimmI

14 september 2014 19:23

Ja, jag känner mig oftast sämre på eftermiddagen/kvällen. Då ökar hjärndimman och tröttheten. Precis. Efter tre går det bara utför energimässigt.

Jag hade bara på gränsen till för lågt värde på mitt blodprov och skulle inte få medicin först, men då jag senare återkom och beskrev alla mina problem för läkaren mera ingående så satte han in lägsta dosen Levaxin. (Det var tack vare att en vän hade haft/har samma problem och hon sa att jag verkligen borde kolla sköldkörteln för hon kände igen sina symptom i mina.) Skönt att läkaren tog mig på allvar, för nu känns det äntligen som att jag håller på bli starkare och gå åt rätt håll igen hälsomässigt.

Man måste ju orka då man har barn, och den stressen hjälper ju inte heller om man redan har låg energi. Känner igen mig så i det du skriver om att vilja räcka till.

Vad skönt om mina ord kan hjälpa på något vis. Kram!

Karin

14 september 2014 19:53

Åh tack, bra att veta det där om gränsen för tabletter! Ikväll mår jag verkligen apa! Susit, dimmigt, yrsligt, känner mig full och vinglig, luddig i hjärnan, huvudvärk, svettas/frossar, vill typ krypa ur mitt skinn... Bläää!
Kram

 
Ingen bild

MimmI

16 september 2014 07:44

Så brukar jag må med. Brukar känna mig full, "overklig", luddig i hjärnan, ha huvudvärk, svetts/frysa (trodde jag var i klimakteriet först innan jag fattade fast jag bara är 34),yrslig, enormt trött, darrig, och ångestladdad m.m Om du ska tala med läkaren är det bra att notera alla problem innan och läsa på om sköldkörtel och obalans så de tar dig på allvar. Håller tummarna för att du för hjälp så du får mer ork igen. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 3 augusti 2015 20:35


Hej hörni Jag ser att ni är en hel hög som fortfarande är här inne och kikar. Tack för det. Hur har ni det i sommar? Jag har min bästa någonsin. Jag har kämpat på med mina hjärnspöken och jag har gjort ett riktigt bra jobb. Jag är så mycke...

Av Karin - 21 juli 2015 21:21

Jag går sönder av sorg över beskedet att den kvinnan vars blogg jag följt i ett par år somnat in. Som jag förstår det bara några dagar innan hennes sons födelsedag. Denna 2-åring som ska fortsätta fråga efter mamma tills att han en dag slutar att frå...

Av Karin - 16 juli 2015 09:04


Hörrni. Jag jobbar och jobbar med mina tankar och beteenden. Inser att jag har varit jäkligt hård och elak mot mig själv. Som min allra värsta fiende har jag mobbat mig själv i tysthet. Känt mig otillräcklig på alla plan och försökt finna vägar framå...

Av Karin - 10 juli 2015 18:56

Jag hade planerat att skriva massa dravel om mig. Om mitt möte med psykologen idag. Hur upp- och ner allt känns och hur satans svårt saker kan bli. Jag hade tänkt att berätta för er, en gång för alla, en första- och en sista gång om de som format mig...

Av Karin - 8 juli 2015 18:37

Min sjukskrivning leder mot sitt slut. Tur i oturen att jag har varit sjukskriven, vi har nämligen varit sjuka allesammans. Lillan har haft 40 graders feber och antagligen satt något typ av snorrekord.. Och vi blev sjuka samtidigt. Alltså. Sjuk bebis...

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards