Alla inlägg den 27 september 2014

Av Karin - 27 september 2014 18:13

Hur gör en när känslan av otillräcklighet tar över?

Den långa resan hit tog hårt på krafterna och vetskapen om att jag blir ensam med Pyret ett helt dygn innan mina föräldrar kommer hem lämnar inga andra alternativ förutom vila. Vila. Vila. Vila. Så som du hade vilat om du hade haft influensan. Minsta ansträngning tar kraft och sätter minus på energikontot.

Spontant besök knackade på dörren. Den lilla familjen som besökte oss fick stå kvar i hallen och stannade bara en stund. Frågade om våra planer för kvällen och de närmaste dagarna, vi svarar att det blir "lugnt" och "vila" många gånger om.

Efteråt så många känslor. Skäms att vi inte bjöd in dem. Funderar på hur sjuk jag egentligen ser ut. Tänker på att jag knappt frågade något tillbaka, hade fullt upp med att hitta svar på deras frågor. Tänker att vi borde ha bjudit på kaffe och saft. Funderar på om mina bröst syntes när jag böjde mig fram med lillan i famnen. Känner mig så galet otillräcklig.

Det väcker också en bitter förståelse för hur sjuk jag är. Det vet jag förstås alltid men i ljuset av andras ögon ser jag det ännu tydligare.

Och den där önskan om att vara frisk värker långt in i hjärtat. Om jag ändå kunde få vara frisk nu.

----

Känner du dig någon gång otillräcklig? Hur gör du för att se på dig på ett mer ödmjukt sätt?

Av Karin - 27 september 2014 13:25

I torsdags packade vi in katter och bebis och körde 40 mil till mina föräldrars hus. Passligt nog är dem utomlands och vi får därför landa och hitta rutiner i lugn och ro, innan dem kommer hem igen. Mannen börjar jobba igen nästa vecka och jag blir kvar här med Pyret ett tag framöver.

Jag behöver miljöombyte. Behöver paus från idiotläkare. Jag behöver få slippa känna stress för mannens jobb som blir lidande av min sjukskrivning (och förstås vår ekonomi).

Jag funderar på att be vårdcentralen att få ut min journal och att sedan träffa en privat läkare. Lite dyrare förstås. Men om jag leker med tanken att jag förblir sjuk längre i och med inkompetenta läkare på vårdcentralen så blir det billigare både rent ekonomiskt och mentalt att besöka en privat läkare.

Hos en privat läkare kan jag förhoppningsvis få ordentligt med tid, få mina provsvar grnomgågna och förklarade samt hjälp i min väg framåt med utmattningen.

//en måste vara frisk för att orka vara sjuk.

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards