Alla inlägg den 21 november 2014

Av Karin - 21 november 2014 20:32

Kanske tillhör vissa delar av detta mitt "Fröken Duktig"-komplex, kanske handlar det snarare om nyfunna intressen. Hur som helst..

Jag älskar att ge Pyret bra mat. Mat som jag har gjort själv. Det är för det första en anledning till att jag ville fortsätta amma (trots att det drog oerhört med energi). Visserligen är min modersmjölk också "full" av gifter men det kändes liksom renare och bättre i min mage ändå.

Nu när hon äter mat så går jag nästan all in där. Hon har hittills fått några Ellas Kitchen, såvitt jag har förstått är det den bästa färdiga maten på marknaden.

Jag känner mig inte helt bekväm med välling, kanske känner Pyret av det eftersom att hon inte äter det med andakt när vi provar. Jag har läst en del om det och vällingen består (till stor del) av ett utfyllnadsmedel som används i chips och godis. Det är alltså inte konstigt att små barn står sig länge när det dricks välling kvällstid.

Vi köper helt enkelt färska frukter och grönsaker och gör egen mat och jag mår så bra i magen när jag vet att det är de enda hon får i sig. Än så länge tycker jag att det är himla enkelt. Förstås inte lika enkelt som att ge färdig mat men ändå värt den lilla mödan som krävs.

Vi har hittills gjort;
Broccoli
Palsternacka
Sötpotatis
Päron
Aprikos
Kronärtskocka
Majs
Ärtor
Morötter

Allt är kokat var för sig och sedan fryst antingen i "klickar" på ett bakplåtspapper eller i "isbitslådor". Varje morgon tar jag upp så många som behövs. Idag äter hon 5 kuber till lunch och 3 till middag (plus katrinplommonpure och numera ägg).

Allt slinker ner och äts med god aptit. I veckan har jag börjat introducera protein också. Jag har då kokat ett ägg och mosat ner i den mat som jag tagit upp till henne.

Vi provade även fisk i veckan. Jag kokade fisken och gjorde en sås av mjölk, vatten, mjöl, ägg och dill och frös in i klickar. Lätt att ta upp en klick med fisk/ägg-sås och några kuber potatis och grönsaker och ha en bra egengjord portion mat.

Vi ger gröt både på morgon och kväll. Den har vi än så länge köpt, kanske börjar jag att göra även den så småningom. Misstänker att det finns sån där utfyllnadsmedel även i den. Någon som har tips på bra hemmagjord gröt?

I allt detta tänk kring ekologiskt och giftfritt ingår förstås även leksaker. Jag vågar inte riktigt öppna den dörren helt för då törs en knappt leva. KÄRA NÅN vad gifter det finns. Jag grämer mig varje dag över innehållet i blöjorna hon har på sig (trots att jag inte läst på just det, utan mest antar och att jag känner den starka lukten). Madrassen hon sover på och snuttisen i sängen.. Pju! Som sagt, allt kan en inte göra. Det skulle både bli HIMLA dyrt och oerhört tidskrävande. Men så långt det är möjligt vill jag giftfria hennes och min miljö.

Ibland blir jag matt när jag ser mig omkring och stirrar på alla platsprodukter och oaser av gifter. Men zet gäller att ta det steg för steg och göra lite istället för inget, tänker jag.

Under nästa år tänker jag giftfria min egen miljö. Smink och hudnära produkter ska bytas ut till fördel för giftfria ekologiska produkter. Den tanken känns redan fräsch och härlig.

Bästa steg är att byta ut tallrikar, muggar och bestick. Nu har vi ärvt en hel del, kanske försvinner en hel del av gifterna med tiden, eller?

Hur gör ni andra? Tänker ni på det eller inte? Jag tar gärna emot tips om ni har, stort och litet och allt från leksaker, bebisprodukter och hudvårdsgrejer till mig. Fire on!

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards