Direktlänk till inlägg 15 december 2014

Insomningsproblem

Av Karin - 15 december 2014 14:05

Mina insomningsproblem vet snart inga gränser. Jag blir galen! Är så oerhört trött men hjärnan lever sitt egna liv och timmarna far iväg. Jag är dessutom lättstörd och om jag vaknar tar det timmar för mig att somna om. Allt som allt utgör det stora problem när nattsömnen redan "förstörs" av bebis.

Det är melatonin som styr insomning och melatoninet kan bli lågt av flera anledningar; stress, utmattningssyndrom och dåligt med motion (check, check och check).

Jag har läst om en juice gjord på körsbär, tarrt cherry juice som innehåller melatonin, har någon provat?

Desperat ber jag om tips, någon som provat något? Allt från spikmatta, terapi, till yoga och äckliga drycker. Hit me, I need to sleep!

 
 
Ingen bild

ika

15 december 2014 15:23

Jag gick en kurs i medicinsk-yoga! Den är djupt avslappnde och mycket meditationer. Har funkat väldigt bra för mig när mina sömnproblem varit som värst

Karin

15 december 2014 15:34

Åh spännande! Vart hölls den kursen? Något du betalade för eller fick på remiss?
Tack för din kommentar!

 
Livetsbilder

Livetsbilder

15 december 2014 16:58

Hej! jsg har tassat rut här utsn och göra ljud av mej ett tag...

Jag använder en app som heter Minfulness med ett ok utval guidade meditationer eller oguidade. För mig är detta ett bra sätt att komma ner i varv innan jag ska somna - eller tanka batterierna under dagen. Rekommenderar introduktionen under anpassade meditationer. Min app är blå, vet att det finns flera.

Kram

http://www.livetsbilder.blogspot.com

 
Ingen bild

Louise

15 december 2014 19:03

Jag har haft samma problem som dig! Kändes omöjligt att vända situationen men det gick. Det som funkade för mig var att lägga mig i annat rum med öronproppar och se till att få 8 timmars sömn. Sov jag fem och sedan var vaken två, så sov jag tre till sen. På detta sätt släppte stressen om att "snart vaknar bebisen igen/snart är det morgon". Jag såg till att få timmarna, oavsett om det blev 11 på förmiddagen innan jag var klar. Efter några nätter sov jag förvånande nog 7 timmar i sträck! Lycka! Efter ytterligare en vecka vågade jag sova hos familjen igen. Nu sover jag där med öronproppar. Vaknar ändå av bebisen ibland, men somnar oftast om relativt snabbt!

Min sambo är föräldraledig på förmiddagarna, så han kan ta nätterna. Medan jag varit sjukskriven halvtid. Det var vårt sätt att bryta den onda spiralen med sömn för mig. Hoppas du hittar vad som funkar för dig! Varm kram Louise i samma stad som dig, kikade in på din blogg och tänkte att jag lika gärna kan skriva här som sms. Hoppas det var okej.

Karin

15 december 2014 20:57

Åh tack snälla du! Klart att det är okej att du kommenterar här, blev bara glad!

Tråkigt att höra att du haft samma problem. Du gav mig en tankeställare dessutom.. Vet ju att det nog är en varningssignal.

Låter som att ni kommit på ett bra sätt! Jag ammar ju på nätterna, blir lite knepigare då antar jag. J går upp och provar att söva om bebis, funkar det inte så kommer han med henne till mig (jag har alltid redan vaknat dock/var redan vaken).

Det finns ingenstans jag kan sova utan att höra (trots öronproppar).

Kattjävlen är ett problem också ;)

Stor kram till dig.
Tänker ofta på dig (men pausen känns bra)!

 
Ingen bild

Maria

15 december 2014 19:24

Vilken tid tar du Levaxin. Vissa tar på kvällen och jag testade det ett tag ( för att jag tyckte att jag lätt glömde tabletterna i morgonruset) men då blev jag tokig om kvällarna. Det var som att starta dagen och somna var knepigt. Nu tar jag dem på morgonen igen.

Det blir lätt ett stressmoment när man är på spänn att bebis vaknar och sömn är så efterlängtat. Kan du somna bättre om J tar en eller två nätter. Det gör mig mer avslappnad, övriga nätter delar vi med A går oftast upp. Just för att jag är så förknippad med mat...

Kram!

Karin

15 december 2014 20:47

Jag tar medicinen på morgonen, så tyvärr är det inte pga den. Tack ändå för att du tänkte outside the box :)

J och jag tar alla nätter.. Eller ja, J går upp och kollar läget och kommer in med Pyret om det är matdags. Det finns tyvärr inte mer att göra där heller.

Katterna är ett bekymmer tyvärr.. Lillkissen ska in och ut i ett enda virrevare och jag vaknar heela tiden och har sedan svårt att somna om.

Kram

 
JZ79

JZ79

15 december 2014 19:25

Jag hade svåra sömnproblem när jag hade svår ångest för några år sedan. Fick då gå i sömnskola, kbt inriktad i grupp. Det var såååå bra! Jag fick lära mig massor, framför allt att hitta vad det var som gjorde jag inte sov. Spikmattan ligger jag på varje kväll innan jag ska sova, det är en grej jag började med regelbundet under tiden i sömnskolan och det håller jag fast vid. Ett tag lyssnade jag på avslappningsmusik, instrumentalt (blir ofta stressad av någon som pratar långsamt ;) ) Denna bok kanske kan vara till bra hjälp? http://www.adlibris.com/se/bok/29-sidor-mot-somnbesvar-9789100125356
Jag har "29 sidor om oro" och den har hjälpt mig en del. Gick i samtalsterapi samtidigt som jag gick sömnskolan. Samtal kan jag rekommendera. En del sjukgymnastmottagningar har en sån där sömnskola, eller mindfullnes, det körde vi på sömnskolan.

http://jz79.wordpress.com

Karin

15 december 2014 20:48

Åh vad mycket bra tips, tack snälla du! Jag ska kolla upp vad som finns i min stad.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 3 augusti 2015 20:35


Hej hörni Jag ser att ni är en hel hög som fortfarande är här inne och kikar. Tack för det. Hur har ni det i sommar? Jag har min bästa någonsin. Jag har kämpat på med mina hjärnspöken och jag har gjort ett riktigt bra jobb. Jag är så mycke...

Av Karin - 21 juli 2015 21:21

Jag går sönder av sorg över beskedet att den kvinnan vars blogg jag följt i ett par år somnat in. Som jag förstår det bara några dagar innan hennes sons födelsedag. Denna 2-åring som ska fortsätta fråga efter mamma tills att han en dag slutar att frå...

Av Karin - 16 juli 2015 09:04


Hörrni. Jag jobbar och jobbar med mina tankar och beteenden. Inser att jag har varit jäkligt hård och elak mot mig själv. Som min allra värsta fiende har jag mobbat mig själv i tysthet. Känt mig otillräcklig på alla plan och försökt finna vägar framå...

Av Karin - 10 juli 2015 18:56

Jag hade planerat att skriva massa dravel om mig. Om mitt möte med psykologen idag. Hur upp- och ner allt känns och hur satans svårt saker kan bli. Jag hade tänkt att berätta för er, en gång för alla, en första- och en sista gång om de som format mig...

Av Karin - 8 juli 2015 18:37

Min sjukskrivning leder mot sitt slut. Tur i oturen att jag har varit sjukskriven, vi har nämligen varit sjuka allesammans. Lillan har haft 40 graders feber och antagligen satt något typ av snorrekord.. Och vi blev sjuka samtidigt. Alltså. Sjuk bebis...

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards