Alla inlägg den 15 januari 2015

Av Karin - 15 januari 2015 13:13

Hörrni! Stort tack för alla tips om sömnen! Ni hade alla rätt, taaack! Vi fick ta några hunddygn och vrida Lillans dygnsrytm rätt och det funkade förvånansvärt snabbt ändå. Första kvällen var en plåga, som slutade med att både liten och mammis grät.. Vi ville förstås inte fortsätta vår kamp efter det men bestämde oss för att vara konsekventa och andra kvällen var redan bättre än första och 3e var bra. Under flera dygn/någon vecka sov hon bara 10 timmar totalt sett per dygn (mot 14-16 normalt för hennes ålder).

Hon har nu, kors i taket, sovit 4 hela nätter i rad och somnat runt 21-tiden och vaknat först mellan 07-09. Hon har förstås massor av sömn att ta igen, så det lär väl inte fortsätta såhär ljuvligt. Men just nu njuter vi! Hon vaknar inte längre efter någon timme och är pigg utan det flyter på bra!

Tack för att ni fick oss att inse vad vi behövde göra!

Jag har fått en del frågor om vad vad vi ger Lillan för mat, eftersom att hon bara får hemlagat. Nu har vi massor av mat, bli inte stressade. Bli inspirerad eller skit i det ;) Jag skriver vad vi har i frysen just nu;

Lunch/middagsmat;
- sötpotatis och köttfärsröra med lök och persilja
- högrev
- kyckling med broccoli och purjolök
- sötpotatis och röda linser-röra
- torsk i sås (havremjölk, dill och ägg)
- torsk, kokt potatis och sås i ett
- köttfärssås med lök, tomat & basilika
- spagetti i tomatsås
- potatisgratäng (kokt potatis & havremjölk med persilja)

Grönsaker
- Broccoli
- majs
- zucchini
- morot
- palsterbacka

Mellanmål;
- Äggstanning (ägg, havremjölk & dill)
- Pannkakor (havremjölk, ägg, skrädmjöl, rapsolja och palttunnbröd)
- omelette med zucchini
- bröd (havremjölk, skrädmjöl, linfrön, sesamfrön)
- gröt (havremjölk, skrädmjöl, palttunnbröd, rapsolja, kokosolja & fruktpure)

Efterrätt/mellanmål;
- äpple, banan, blåbär
- äppel, hallon, banan & melon
- äppel, kiwi, päron
- äppel, päron & kanel
- äppel, päron & morot
- äppel, banan & palsternacka
- äppel, päron & broccoli
- äppel & melon kokade i bitar (perfekt att plocka med)
- jordgubb, melon, hallon, banan och kikärtor

Rapsolja eller kokosolja häller vi på när maten är uppvärmd.

Det mesta fryser vi in i småkluttar/portionskluttar. Vissa saker, tex efterätter fryser vi in i glasburkar. En burk räcker till alla mål under 1.5 dag. Varje morgon plockar jag upp lunch, middag och mellanmål och slipper bry mig mer om det. Maten finns liksom klar så fort Lillan är hungrig. Utöver att jag slipper stressa i sista sekunden känner jag mig trygg med att Lillan får varierad kost och inga tillsatser alls. Dessutom blir det billigare!

Viktigt att veta för den som blir stressad är att vi är två. Jag håller koll och planerar all mat och hittar nya recept men det är sambon som köper allt jag frågar efter. Vi hjälps sedan åt att skala, koka, skriva etiketter och portionera i frysen.

Jag skulle tippa att vi behöver göra mat 1-3 ggr / månad sedan vi fick upp ett lager i frysen. Det behövs bara kompletteras lite då och då. Igår ville jag göra pannkakor till mellanmål, då gjorde jag en stor sats när jag ändå var igång och frös in 10-15 portioner. Lillan var nöjd med att få äta på egen hand under tiden.

Så gör vi. Hur gör ni? Kom gärna med mattips!

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards