Direktlänk till inlägg 29 mars 2015

Sömn

Av Karin - 29 mars 2015 14:58

Sömn. Denna bristvara.

Om du läser min blogg och har barn får du gärna dela med dig av sov- och matrutiner. Hur ser en dag ut? Gärna utförligt ;)

Vår 10-månaders är sedan en månad tillbaka inne på att bara sova en gång per dag, oftast somnar hon mellan 11-12 och sover 2.5 timmar framåt. Det har funkat klart bättre än att låta henne sova vid 2 kortare tillfällen. Det gör maten lite trixigare tycker jag. Hon äter frukost innan och vill absolut ha sin välling inför tuppluren. Eftersom att hon sover fram till 14-15 så missar hon lunch. Hon får förstås mat då när hon vaknat men klockan blir så mycket och det blir himla tight mellan lunch och middag.

Hon har ordentliga problem med att somna in. De där sista steget liksom. Hon kan vara lagom trött, övertrött, avslappnad och lugn -det spelar ingen roll. Hon har jättesvårt med det.

Nu harvar vi runt både kvällar och nätter med henne i vagn. Utomhus. Grannarna måste tro att vi är tokiga. Eller att vi har ett tokigt barn. Vi syns nämligen med vagnen på de mest udda tider och vi drar den dessutom på vår gräsmatta (=tungt) (=lämnar fula spår).

Om hon vaknar på kvällen eller natten, vilket hon alltför ofta gör. Då är det kört. Igår kväll vaknade hon efter att ha sovit knappt 3 timmar. Anledningen var att hon krypit upp i hörnet av spjälsängen och misstyckte. Hon var på väääääg att somna om i en timme, både i sängen och i min famn. Hon ville verkligen men kunde inte. Hon fick varm mjölk för att lättare komma till ro. Efter en timme gav jag upp och packade ner henne (gång nr 2 för kvällen) i vagnen. Det lät som att hon somnat men efter 40 minuter satte hon sig plötsligt upp. Gaah.

För att förkorta en jäkligt tuff kväll så somnade hon om först efter 3 timmar. Och så är det varje gång. Det går aldrig fortare än 2 timmar. Och uppvaken sker ca 5 nätter varje vecka (=trööötta päron), på vilka klockslag som helst.

Mina föräldrar har haft henne ytterlugare en natt och de säger att hon är den envisaste ungen de träffat. BVC tror knappt på oss eftersom att hon utger sig för att vara så himla trygg och harmonisk i nya situationer. Hennes pappa tror att hon har ADHD eller att hon har ont. Jag vet inte vad jag ska tro.. Tror inte att hon har ont, hon skriker inte utan är lugn. Jag känner tyvärr igen mig. Jag har också svårt att somna, de där alldeles sista steget är väldigt känsligt för mig också. Ibland blir jag orolig och undrar om något är fel. Om hon behöver hjälp på någott sätt?

När hon vaknar sådär är hon trött men glad. Hon är alltid glad. Hon dansar, skrattar, pekar och "däh-ar", samtidigt som hon gnuggar sig i ögonen och egentligen är trött. Känns som om vi provat allt (promenad, vyscha, läsa saga, avslappningsmusik, bad etc).

Man kan ju alltid hitta anledningar också. Nu har vi precis flyttat och miljön är ny. Hon är dessutom ute typ 2 ggr per dag nu från att bara ha varit ute 2 ggr per vecka innan. Hon har nya tänder på gång. Hon växer toksnabbt (10 mån - 77cm). Och bla bla.. Men vi hittar alltid något att "skylla på" och vi undrar om det egentligen är ett större problem än så?

De runt omkring oss reagerar och tycker att det är märkligt och ovanligt (typ våra föräldrar som följt flera småbarn). Inte hör vi heller talas om något liknande av våra vänner med barn. Är detta så udda alltså?

Känner du igen dig? Tipsa gärna!

 
 
Ingen bild

Maria

29 mars 2015 17:19

Jag känner inte igen mig men däremot har jag hört om de vara barn sover galet oroligt och vaknar lätt och ofta under de första åren.

BVC måste ju känna till fler i samma sits?

Om ni inte gör något alls. Blir hon tokledsen eller börjar hon leka?


Tänker på er.

 
tanniz

tanniz

30 mars 2015 11:34

Vad skönt att se att flytten gått bra. Måste vara gott att du kommit ur din "isolering" och man njuta av vår och sommaren som kommer.

Angående sömn så är det verkligen ett helt kapitel för sig. Usch vad jobbigt det är. Verkligen det tuffaste med att ha barn. Som bekant så sover inte min lilla världsbäst heller men nu är antal "bra" nätter fler än de riktigt dåliga. Mycket går ju i perioder med barn och om det hållit på i en månad nu så kommer det säkert att vända snart igen. Så håll ut. :)

En normal dag för oss. Sover mellan 20-7. Får nattvälling i sängen och sen är det bara vagga i famnen som gäller tills hon somnar. Oftast tar det ca 5 minuter. Om det inte funkar så ger jag upp och vi går upp och leker i en halvtimme innan vi testar igen. Så håller vi på men det är sällan.

På natten vaknar hon allt ifrån 1 ggr till 100 ggr. Har inte sett något system i det så man vet aldrig hur natten blir. Oftast måste jag lyfta upp och gunga henne. Kan ta allt ifrån 1 min till 2 timmar men då går vi aldrig upp eller tänder lampan utan vi är i sängen.

På dagen sover hon mellan 11-12 och ca 15-16. Samma där bara vagga som gäller. Om vi är ute å går somnar hon i vagnen men jag vill helst i sängen så jag får lite egentid :)

Äter mat gör hon 12 och 17. Däremellan lite mellis.

Min dröm är väl att hon somnar i sängen själv men just nu funkar vaggningen så det kör vi på tills vidare. Är bara jag som lägger henne så nu när mannen tar över fl så kanske det blir annorlunda.

Lycka till
kram

http://tanniz.bloggo.nu

 
Ingen bild

o

30 mars 2015 12:52

Jag kliver aldrig upp på natten med dom. Dom lär sig fort. Vi ligger kvar, jag i min säng och barnet i spjälsängen alldeles bredvd min säng. Varje gång hen sätter sig upp lägger jag ner hen. Några bökiga nätter innan det accepteras med det är det värt. Det ska vara tråkigt att vakna på natten. Har även slutat med napp då vi upplever att den stör mer än den gör nytta. Yngsta barnet är 13 månader. Har 2 barn till och detta har funkat med alla.

Karin

30 mars 2015 15:11

Vilken intressant input! Härligt att det funkar för er. Låter himla skönt sömnmässigt ;)

Vår tjej sover i eget rum och att inte gå dit när hon skriker skulle jag aldrig fixa.. Men jag förstår att det nog kan bli knasigt för henne och svårt att koppla uppvak med omsomning.

Ska ha din input i bakhuvudet.
Kram

 
Ingen bild

M&M

30 mars 2015 16:59

Vi har också haft problem med många uppvak på nätterna, vår kille är 14 månader nu och sov dåligt första året. Vi testade det mesta och körde även två kurer med somna i egen säng som funkade ett tag varje gång för att sedan spåra ur igen. Vi gav upp till slut och nu sover han hos oss, somnar 20-03 får välling och somnar om till 7, frukost kl 8. Jag orkar inte längre lyssna på allas förmaningar om att sova i egen säng osv, detta är den bästa lösning vi har just nu för att alla ska få sova okej och orka med dagarna.
Samma problem som du har på dagarna har vi med sömnen och maten. Han somnar 11-12 och sover i ca 2-3 timmar. Ibland får han äta innan, ibland får han välling. På förskolan äter de ju lunch innan vilan så det kommer att komma av dig själv den dagen han börjar där tänker jag. Jag orkar inte komplicera mer, vill han ha välling så får han det och lunch efteråt. Jag upplever det även lättare att ge honom lunch innan vilan om han ska sova i vagnen. Ska han sova inne är välling lättare.
Sen äter vi middag kl 18 och välling 20, kanske tight mellan målen men han både äter och dricker välling med bra aptit. Vet inte om jag gör rätt eller fel, men vem bestämmer det egentligen? Lycka till med hur ni väljer att göra!

Karin

30 mars 2015 20:20

Tack för din kommentar!

Nej precis, vem bestämmer om en gör rätt eller fel. Det allra bästa utefter ens förutsättningar, de är vad man gör. "Skönt" att höra att det är fler som har det tufft. Ibland känns det stressigt att "alla andras barn" sover så himla bra och vi inte "lyckas" trots tappra försök.

Vi har också det tight mellan middag och välling. Vårt BVC sa en gång "det ska va så, bebisar bunkrar upp på kvällen för att klara natten". Det tänker jag lyssna på ;)

Håller tummarna för en god natt ;)
Kram

 
Ingen bild

Anna

30 mars 2015 21:46

Vi har det likadaaaaaant! Världens gladaste, men envisaste unge, som hatar att sova på nätterna. Har ALLTID gjort. 😁 Aston snittar 2-3 h vakenhet på natten, bökar runt, grejer och har sig. Vi har testat allt. Han somnar rätt lätt i sin säng i för natten, men vid midnatt drar det igång fram till 3-4... 😴 Han sover dock 2 ggr på dagen, 40 min styck. Sover han en gång blir det typ bara en timma, vilket känns för lite för honom på en hel dag.. Det går inte få honom att sova mer på dagen, har testat allt där med. Ingen i vår vänskapskrets har haft det såhär, man blir alldeles maktlös. Bvc tycker också han är en sån goding, men vi ser ju hur trött han alltid är bakom gladfasaden. Vad ska man göra?? Pratar gärna mer någon annanstans. Kram Anna

Karin

1 april 2015 10:22

Uuuuh, ja precis så :( Det låter som om våra barn är av samma kaliber, på gott och ont ;) Skriv gärna din mail här i ett svar (jag publicerar de inte, så bara jag kommer se adressen).
Kram

 
C

C

30 mars 2015 22:15

Om det ändå fanns en enkel lösning på sånna här saker.
Vi har alltid haft natten supertråkig. Om Freja vaknar så pratar vi inte över huvud taget, bara om hon vaknar och är jätteledsen då. Vi tänder aldrig några lampor eller så.. Vi hämtar henne in till oss men fär ät det ligga ned i sängen som gäller. Det är så olika hur man vill göra och vad som funkar men så här ser våra dagar ut och har gjort de senaste månaderna.
Runt 7 Välling
Vid 8 en lättare frukost
11 lunch
Sovning runt 1,5h
14 mellis
17 middag
18.30 välling
19 sovning

Kram

http://spyor.blogg.se

 
Ingen bild

o

1 april 2015 17:28

Men om du ställer in en säng/madrass hos henne och ligger där några nätter och testar att lägga ner henne varje gång? Det känns hopplöst efter 100 gången men jag tycker det har effekt efter några jobbiga nätter. Kanske om du ligger i samma rum kan du låta henne vara själv i sängen utan att bry dig så mycket och se vad som händer? Våra har vi haft i samma rum som oss för att låta dom skrika själva skulle jag inte vilja. Men ibland avvaktar jag en liten stund och ser om dom sommar om eller om det är allvar. Ibland är det nästan som dom skriker i sömnen. Alla barn är olika men upplever att det funkar bra att göra natten tråkig! Lycka till hur du än försöker!

 
Ingen bild

Mamma till 2

15 april 2015 18:54

o har kommit med mycket bra förslag! Vi har gjort lika med våra barn och det funkar!
Med första barnet hade vi det som du beskriver, vi höll på att gå sönder. Sen fick vi tipset att göra natten tråkig - inget annat händer än att ligga i sängen, det blir några tuffa nätter (men det har man ju redan) men barn lär sig fort.
Nu verkar det som eran lilla vet att det blir en rolig barnvagnstur så det är klart hon vaknar.
Ha henne i samma rum som er och ge henne tryggheten att hon inte är ensam men påbörja inga aktiviteter. På natten sover man! Det lär dem små sig relativt fort. Lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 3 augusti 2015 20:35


Hej hörni Jag ser att ni är en hel hög som fortfarande är här inne och kikar. Tack för det. Hur har ni det i sommar? Jag har min bästa någonsin. Jag har kämpat på med mina hjärnspöken och jag har gjort ett riktigt bra jobb. Jag är så mycke...

Av Karin - 21 juli 2015 21:21

Jag går sönder av sorg över beskedet att den kvinnan vars blogg jag följt i ett par år somnat in. Som jag förstår det bara några dagar innan hennes sons födelsedag. Denna 2-åring som ska fortsätta fråga efter mamma tills att han en dag slutar att frå...

Av Karin - 16 juli 2015 09:04


Hörrni. Jag jobbar och jobbar med mina tankar och beteenden. Inser att jag har varit jäkligt hård och elak mot mig själv. Som min allra värsta fiende har jag mobbat mig själv i tysthet. Känt mig otillräcklig på alla plan och försökt finna vägar framå...

Av Karin - 10 juli 2015 18:56

Jag hade planerat att skriva massa dravel om mig. Om mitt möte med psykologen idag. Hur upp- och ner allt känns och hur satans svårt saker kan bli. Jag hade tänkt att berätta för er, en gång för alla, en första- och en sista gång om de som format mig...

Av Karin - 8 juli 2015 18:37

Min sjukskrivning leder mot sitt slut. Tur i oturen att jag har varit sjukskriven, vi har nämligen varit sjuka allesammans. Lillan har haft 40 graders feber och antagligen satt något typ av snorrekord.. Och vi blev sjuka samtidigt. Alltså. Sjuk bebis...

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards