Direktlänk till inlägg 1 april 2015

Tips på tyngdtäcke?

Av Karin - 1 april 2015 14:26

Innan vi flyttade sa vår BVC-tant att en annan av hennes patienter precis skulle prova tyngdtäcke till sitt barn. Barnet hade också svåra sömnproblem (och något neuropsykiatriskt problem).

Till vuxna vet jag att det finns med antingen kedjor inuti eller med bollar. Täckena är vetenskapligt bevisade att stilla oro och ångest och att ge förbättrad sömn utan uppvak. Tyngden ska trygga personen att fridfullt sova natten igenom (amen!).

Det går säkert att sy något liknande, tex med vetekuddar inuti täcket (sy fast i små fyrkanter kanske?)

Hur som, jag undrar om någon läsare känner till att det finns liknande täcken att köpa till en bebis under 1 år?

Please help!

/Mvh desperat och slutkörd mamma som inatt ville ta en veckas paus från sin nattmarodör till dotter.

 
 
Anna

Anna

1 april 2015 20:43

Jag vet inte hur små barn det finns till, så jag kan inte svara på den frågan. Jag har en kompis som fick ett bolltäcke utskrivet till sitt barn när det var kanske tre (två?)

Det finns ju budget-tips också om att använda en tung filt eller en matta, och jag har sett mönster för att sy själv där man utgår från ett påslakan och syr kanaler där man stoppar in kedjor (kan köpas på t ex biltema)- dessa är dock för vuxna! Kan det hjälpa om du stoppar om henne ordentligt så att hon liksom blir "fasthållen" av täcket?

Jag har ett kedjetäcke och gillar det jättemycket! Hade turen att få ett trots att jag egentligen inte har särskilt svårt med att sova, eftersom arbetsterapeuten hävdade att kvaliteten på sömnen också förbättras och att det kunde hjälpa mig att vakna piggare och kunna verka avstressande dagtid. Jag har funderat på att försöka få tag på ett till dottern också som har svårt att komma till ro på kvällen men eftersom hon alltid sparkar av sig täcket efter några minuter så känns det ingen ide. Hon har fått testa mitt också, och samma där.

http://omlitetochstort.wordpress.com

 
Livetsbilder

Livetsbilder

2 april 2015 08:28

Jag har både bra och dåliga erfarenheter av att prova bolltäcket med mina patienter - allt från resultat som känts som rena mirakel till de som fått ökad ångest och klaustrofobikänsla. Har oxå själv provat det tyngsta täcket för min smärta (det med störst bollar) men det var så tungt och otympligt att jag valde att inte använda det. Jag tycker att du ska kontakta en arbetsterapeut om täckena - jag har själv dålig koll på täcken till så små barn - för i många landsting finns det täcken man kan få låna hem och prova. På vissa ställen kan man sedan få låns täcket som ett hjälpmedel!! Gratis alltså. På andra ställen är det eget köp som gäller! Kolla om det finns någon AT på din VC. Lycka till och kram!!

http://www.livetsbilder.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 3 augusti 2015 20:35


Hej hörni Jag ser att ni är en hel hög som fortfarande är här inne och kikar. Tack för det. Hur har ni det i sommar? Jag har min bästa någonsin. Jag har kämpat på med mina hjärnspöken och jag har gjort ett riktigt bra jobb. Jag är så mycke...

Av Karin - 21 juli 2015 21:21

Jag går sönder av sorg över beskedet att den kvinnan vars blogg jag följt i ett par år somnat in. Som jag förstår det bara några dagar innan hennes sons födelsedag. Denna 2-åring som ska fortsätta fråga efter mamma tills att han en dag slutar att frå...

Av Karin - 16 juli 2015 09:04


Hörrni. Jag jobbar och jobbar med mina tankar och beteenden. Inser att jag har varit jäkligt hård och elak mot mig själv. Som min allra värsta fiende har jag mobbat mig själv i tysthet. Känt mig otillräcklig på alla plan och försökt finna vägar framå...

Av Karin - 10 juli 2015 18:56

Jag hade planerat att skriva massa dravel om mig. Om mitt möte med psykologen idag. Hur upp- och ner allt känns och hur satans svårt saker kan bli. Jag hade tänkt att berätta för er, en gång för alla, en första- och en sista gång om de som format mig...

Av Karin - 8 juli 2015 18:37

Min sjukskrivning leder mot sitt slut. Tur i oturen att jag har varit sjukskriven, vi har nämligen varit sjuka allesammans. Lillan har haft 40 graders feber och antagligen satt något typ av snorrekord.. Och vi blev sjuka samtidigt. Alltså. Sjuk bebis...

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards