Direktlänk till inlägg 28 augusti 2013

Att slå hål på föreställningar!

Av Karin - 28 augusti 2013 09:20

Vad galet att vi blev gravida på egen hand en månad innan ivf-start. Min läkare sa igår att "jag har hört talas om sånt tidigare, det händer lite då och då". Det är klart du har, tänkte jag. Det kan förstås "ta sig" månaden innan ivf, precis som vilken annan månad som helst. Det får mig osökt att tänka på föreställningar som folk gärna har som jag vill dementera;

1. Nej, jag (vi) hade inte "slappnat av",
2. Nej, jag (vi) hade inte börjat fokusera på något annat - inget hundköp alltså!
3. Nej, jag hade inte "gett upp" och slutat hoppats/längta, tvärtom, jag hade förhoppningar igen!
4. Nej, det var inte "när jag minst anade det", vi hade äl-testat (för första gången på över 1 år) och jag noterade vissa avvikande känslor i kroppen från äl och framåt. Jag anade!

Ofrivillig barnlöshet, återigen, är en sjukdom. Att bemöta någons graviditet med ovanstående punkter är att direkt- eller indirekt beskylla hen för hens barnlöshet. Som att vi barnlösa måste hitta en alldeles speciell nyckel för att lyckas, en som "dem andra" aldrig behövt leta efter. Som att jag skulle ha gjort mig infertil av förhoppningar och längtan! Och inte förens jag lyckats släppa min längtan kan jag bli gravid. En omöjlighet, jag lovar! Och hur skulle det ens funka överhuvudtaget - vänder simmarna om de ser att min längtan är för stor?

Denna graviditet beror inte på att vi hittat någon magisk nyckel. Det beror på precis samma saker som om den hade blivit till första halvåret;

1. Ett dugligt ägg lossade
2. En spermie träffade ägget
3. De gillade varandra!
(4. I mitt fall, min kropp var redo!)

5. Och det är fantastiskt!

Den här månaden, råkade vara månaden innan ivf. Men dessa förutsättningar kunde lika gärna ha funnits för 1 år sedan. Punkt.




(Bild på befruktning från google)

 
 
Jakteneftertotallycka

Jakteneftertotallycka

28 augusti 2013 09:29

I hear you sister! De där djävulusiska kommentarerna.. Man spyr ju på dem! Det är så förolämpande att höra och jag tror faktiskt inte att folk förstår det.. De tror att de ger goda råd - som istället river och sliter i hjärtat! Skitkommentarer!
Tack för att du skriver det :)
Kram!

http://jakteneftertotallycka.blogspot.se

Karin

28 augusti 2013 13:48

Haha thanks sister ;)! Jag tror inte heller att det är illa menat. Men man skulle vilja att känslan av hur sådana kommentarer uppfattas spreds så att folk blev bättre på att bemöta!
Kram

 
A

A

28 augusti 2013 10:16

Vi fick också höra sånt. Från alla håll. Det värsta var att jag inte ens var beredd. Och jag visste också om att chanserna aldrig varit så stora som då. Jag vågade inte hoppas men hoppades ändå. Ändå fick vi kommentarer som att "Smekmånaden gjorde väl susen" Jag blev inte ens gravid på smekmånaden. Och "Ni slappnade av för att ni visste att ni skulle börja IVF." Här passar din förklaring med spermier som blir rädda för ett längtande ägg.

Det värsta är att veta hur man ska bemöta dessa kommentarer. Att det sen kommer från någon som jobbar inom vården är bara så korkat. Vad sjutton säger man? Jag har försökt att förklara men det går inte in.

Kram!

http://ilngtansvrld.blogg.se

Karin

2 september 2013 12:13

Jag är ledsen över att din upplevelse är liknande min!

Nu när jag är starkare så tror jag att jag helt enkelt kommer bemöta kommentarer med en förklaring av hur det känns eller en motfråga på hur man rent biologiskt tänker sig att det funkar (vänder spermien?) Man kommer väl inte alltid vara sugen på att varken blotta sig sån pass eller gå in i samtalsämnet men i starka stunder kommer jag göra det. För allas vår skull!! Som du säger, en del kanske inte fattar - men det är deras "förlust" att inte kunna sätta sig in i andras känslor ;)

Kram

 
C

C

28 augusti 2013 14:57

Är så glad, så glad för din skull!!! Skall bli spännande och följa graviditeten :)

http://iamcharlotte.blogg.se

Karin

30 augusti 2013 15:09

Tack

 
Intejag

Intejag

28 augusti 2013 21:57

Oj, vad bra skrivet! :)

http://Intejaginte.blogspot.com

Karin

30 augusti 2013 15:09

Åh tack :) Ska kika in till din blogg och bekanta mig också!

 
S

S

28 augusti 2013 22:21

Vi var med om damma sak.
Efter att ha försökt 2 1/2 år och skulle på information om ivf medicinering så blev vi spontan gravida, helt plötsligt. Trotts att vi försökt mer än någonsin nästan.
Jag hade heller inte slutat hoppas, tror inte det går i vår situation, att skuta hoppas eller "ge upp" är inte ett alternativt även om tanken vandrat de vägar ibland så överlevde hoppet och man slutar aldrig tro på mirakel.

Stort grattis och försök slå bort alla dumma kommentarer från oförstående!
Kram

http://vntanlngtan.blogg.se

Karin

2 september 2013 12:08

Tack för att du berättade din historia! Jag tar inte åt mig av kommentarerna alls faktiskt, jag förstår att det är svårt att veta vad man ska säga och så blir det något som kan landa fel. Jag bara önskar att problemet med barnlöshet var mer öppen så att folk också fick mer kunskap och förståelse!

Tack snälla du! På fredag är drt dags för tidigt vul, jag undrar om de börjar kännas mer verkligt då?!

Kram

 
Ebba

Ebba

29 augusti 2013 19:42

Helt sant! Frisk spermie mötte friskt ägg och så blev det en graviditet. Inget mumbo-jumbo, samma som för alla andra spontangraviditeter i världen.
Men så fantastiskt underbart roligt! Grattis till er!

http://ebbaspotatisar.wordpress.com

Karin

30 augusti 2013 15:08

Haha ja precis, inget mumbo-jumbo ;)
Tack snälla du!

 
Fertilitetsresa

Fertilitetsresa

8 september 2013 22:21

Word! ;)

http://fertilitetsresa.blogg.se

 
hurslutardet

hurslutardet

14 september 2013 19:28

Bra skrivet! Alla de där kommentarerna och "goda råden" skuldbelägger bara den som redan mår dåligt.

Jag skulle vilja se någon statistik på när barn blir till spontant, hur vanligt är det att det sker när man precis ska få börja med IVF eller precis kommit fram i adoptionskön. Hur pass uppchosade är de berättelserna?! Någon som har några fakta på detta?!

Stort grattis och lycka till nu!

http://hurslutardet.wordpress.com

Karin

18 september 2013 20:40

Tack!

Det vore intressant med såna siffror faktiskt.

Tack igen!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 3 augusti 2015 20:35


Hej hörni Jag ser att ni är en hel hög som fortfarande är här inne och kikar. Tack för det. Hur har ni det i sommar? Jag har min bästa någonsin. Jag har kämpat på med mina hjärnspöken och jag har gjort ett riktigt bra jobb. Jag är så mycke...

Av Karin - 21 juli 2015 21:21

Jag går sönder av sorg över beskedet att den kvinnan vars blogg jag följt i ett par år somnat in. Som jag förstår det bara några dagar innan hennes sons födelsedag. Denna 2-åring som ska fortsätta fråga efter mamma tills att han en dag slutar att frå...

Av Karin - 16 juli 2015 09:04


Hörrni. Jag jobbar och jobbar med mina tankar och beteenden. Inser att jag har varit jäkligt hård och elak mot mig själv. Som min allra värsta fiende har jag mobbat mig själv i tysthet. Känt mig otillräcklig på alla plan och försökt finna vägar framå...

Av Karin - 10 juli 2015 18:56

Jag hade planerat att skriva massa dravel om mig. Om mitt möte med psykologen idag. Hur upp- och ner allt känns och hur satans svårt saker kan bli. Jag hade tänkt att berätta för er, en gång för alla, en första- och en sista gång om de som format mig...

Av Karin - 8 juli 2015 18:37

Min sjukskrivning leder mot sitt slut. Tur i oturen att jag har varit sjukskriven, vi har nämligen varit sjuka allesammans. Lillan har haft 40 graders feber och antagligen satt något typ av snorrekord.. Och vi blev sjuka samtidigt. Alltså. Sjuk bebis...

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards